Marketingový komunikační mix je soubor taktických nástrojů, které firma využívá k přizpůsobení své nabídky přáním zákazníků na cílovém trhu. Jinými slovy, marketingový mix zahrnuje všechny aktivity, které firma podniká s cílem vzbudit poptávku po svých výrobcích a službách. Je nezbytné nabídnout zákazníkovi správný produkt za správnou cenu a zajistit jeho dostupnost. Zároveň je důležité informovat zákazníka o existenci daného produktu.
Philip Kotler spolu s Gary Armstrongem v jedné z nejčastěji používaných marketingových knih s příhodným názvem Marketing definují následující charakteristiku marketingového mixu: „Marketingový mix je soubor taktických marketingových nástrojů – výrobkové, cenové, distribuční a komunikační politiky, které firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků na cílovém trhu.“
Koncept marketingového mixu, známý také jako 4P, poprvé představil akademik Jerry McCarthy ve své publikaci Basic Marketing: A Managerial Approach v roce 1960. Lze ho rozložit na několik souvisejících kategorií, které se mohou vzájemně překrývat.
Marketingový mix se skládá z těchto 4 složek: cena, místo/distribuce, propagace a produkt. Tyto složky tvoří základ všeho, o co ve vaší organizaci jde:
Marketingový mix 4P poskytuje firmám přehled o jejich současném marketingovém přístupu a ukazuje oblasti, které je třeba vylepšit. Když firmy chápou, že jednotlivé složky 4P jsou propojené a neměly by být posuzované odděleně, mohou vytvořit komplexní strategie, které vedou ke zlepšení výsledků. Je důležité si také uvědomit, že i když se každé P zvažuje při tvorbě celkové strategie samostatně, vzájemně se ovlivňují.
Například zvýšení ceny může snížit poptávku kvůli problémům s dostupností, ale zároveň může posílit vnímání kvality, pokud je spojeno s prémiovými produkty. Stejně tak změny v propagaci mohou zvýšit povědomí, což zase přivádí zákazníky k úvahám o nákupu.
Rozšířený marketingový mix 7P pak obsahuje ještě tyto další body:
Hlavní klíč k úspěšnému využití marketingového mixu spočívá ve správném pohledu. Někteří podnikatelé dělají tu chybu, že ho vnímají pouze z pohledu prodejce. Nicméně pro optimální výsledky by měl být marketingový mix chápán hlavně z perspektivy zákazníka. Hovoříme zde o marketingovém mixu 4C (Customer Value, Communication, Convenience a Cost):
Předtím, než se rozhodnete marketingový mix aplikovat, je nezbytné dobře definovat segmentaci, zacílení a umístění.
Jsme přední česká IT společnost, která se specializuje na poskytování komplexních služeb a řešení v oblasti komunikace a informačních technologií. Naše firma se zaměřuje na inovativní přístupy a nabízíme široké spektrum služeb, které pomáhají našim klientům optimalizovat jejich podnikání. Jednou z našich klíčových služeb jsou cloudová řešení. A jak by vypadal marketingový mix pro tuto službu?
(Jedná se o zjednodušený ukázkový příklad pro pochopení jednotlivých položek 4P, nejde o skutečný mix Algotech)
Tip: Přečtěte si náš článek IaaS, nebo PaaS – průvodce výběrem optimální cloudové služby.
Při zvažování svých podnikatelských aktivit se nezaměřujte pouze na vlastní potřeby, ale spíše na potřeby svých zákazníků. Pokuste se přemýšlet jako oni. Jaký prospěch jim váš produkt přinese? Jaké náklady budou muset vynaložit? Jak je pro ně váš produkt dostupný a jak ho můžete přiblížit, aby poznali, že je pro ně ten pravý? Buďte kreativní a inovativní – marketingový mix není jenom šablonou, přizpůsobte ho potřebám vaší společnosti.
Zjistěte, kdo jsou vaši zákazníci, jak je oslovit a jak se k nim dostat. Na co kladete jako firma největší důraz? Jak chcete prezentovat svou společnost? Neexistuje přesný předpis, takže se samozřejmě vždy řiďte svým vlastním úsudkem a aktuální situací. Bez inovace to prostě nejde. Marketingový mix by neměl být statický, jelikož se stejně jako všechno ostatní neustále vyvíjí.
My v Algotechu vám nabízíme nejen datové úložiště, ale také spolehlivé a dlouhodobé partnerství. Vaše data budeme mít uložená v našem datovém centru v České republice. Cena za pořízení OwnCloudu se určuje podle vašich potřeb, nikoli podle počtu uživatelů, které přidáte. Náš ServiceDesk je tu pro vás 24/7/365 v českém i anglickém jazyce. Na každý požadavek reagujeme v průměru do 5 minut a většinu z nich vyřešíme do 30 minut. S námi budete mít po svém boku dlouhodobého partnera, který je na trhu více než 25 let a který má k dispozici více jak 120 stálých specialistů.
Copyright © 2023 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky