Telefon
non-stop podpora
Facebook Youtube LinkedIN

Co obsahují ceny v IT?

Co obsahují ceny v IT?

Cena je vždy tou nejdůležitější součástí každé dodávky služby nebo zboží. V některých oborech se ceník nedělá snadno, protože cena se skládá z mnoha komponent, a proto se některé zdánlivě stejné případy mohou lišit. Obor IT není výjimkou a firmy v oblasti informačních technologiích jsou brány z tohoto pohledu často velmi negativně a netransparentně.

Jedna ze specializací Algotechu je cloud a služby s ním spojené (jako např. cloudové call centrum). Ceník cloudových služeb najdete zde a ceník cloudového call centra tady.

Nám podobní poskytovatelé jako Master, Geetoo, Casablanca, ČRa, Daktela a další své ceny také zveřejňují. Všichni se snažíme o co největší transparentnost, za což jsem rád. Strach z konkurence je pouze nedostatek vlastní invence a nápadů.

Na co byste si měli odpovědět, než se pustíte do stanovování ceny vašeho IT projektu? Zde je pár bodů k zamyšlení:

  • Kolik mi investice/pravidelná platba přinese nových výnosů?
  • Kolik mi investice/pravidelná platba ušetří nákladů?
  • Jaké jsou mandatorní výdaje? Kolik musím ze zákonných důvodů platit?
  • Kolik mě bude projekt stát interně na času vlastních lidí?
  • Jaká je investice do hardwaru?
  • Jaká je investice do softwarových licencí?
  • Jsem schopen HW a SW případně prodat, když ho již nebudu nadále potřebovat?
  • Co opravdu od systému očekávám s ohledem na první dvě otázky?
  • Jaká je návratnost investice a provozních nákladů v čase, který je pro mě zajímavý (obyčejně 3 až 5 let)?

 IT firmy většinou cenu projektu staví z následujích komponent:

  • cena HW, případně cena cloudu
  • cena licencí SW a případně dalších externích vstupů
  • cena práce lidí na den (manday) krát předpokládaný počet dnů, které implementace projektu zabere
  • cena organizace projektu – projektový management
  • cena budoucí podpory systému – ta vzniká podle předpokládané pracnosti na podpoře a také podle toho, jaká je požadovaná dostupnost systému. Čím kratší může být doba výpadku, tím je obyčejně nutné mít více odborníků připravených systém opravit v jakoukoli dobu

A jaké jsou nejčastější otázky a dohady?

  • Licence by měly být lacinější, vždyť to nic nestojí (není to kus železa)…
    • Stojí! Programy píšou lidé a lidé dostávají plat. Programy se neustále vyvíjejí a je potřeba je udržovat. Tuto práci dělají také lidé a ti dostávají plat.
  • Proč vám to bude trvat tak dlouho, vždyť je to pár kliknutí?....
    • Obyčejně není, nejdříve je potřeba správně pochopit zadání, to promítnout do funkce aplikace, otestovat, zdokumentovat a předat. Většinou jsou odhady ještě podceněny.
  • Na co potřebujeme Projektový management, vždyť stačí selský rozum?...
    • Ano, stačí selský rozum, ale práci lidí v čase musí někdo organizovat na obou stranách tak, aby jí nakonec nebylo více.
  • Za podporu platit nemusíme, bude to fungovat samo…
    • Ano, nemusí se platit za podporu. Má to však dva aspekty. Systém není udržován a tudíž se po pár letech se může začít implementovat znovu od nuly.  V případě, že dojde k výpadku, tak IT firma nemusí mít kapacitu na rychlou opravu. Toto je vždy na úvaze, jak je konkrrétní systém důležitý pro daný provoz.

 

Naprosto na rovinu. IT firmy obyčejně na implementační fázi projektů prodělávají a začínají vydělávat až ve fázi údržby. Nevím, jak je to v jiných oborech. Když mi dáte někdo vědět, tak budu moc rád. I na vaše otázky vám rád odpovím na fzeman@algotech.cz.

 

Pěkné dny přeje

František Zeman
Generální ředitel

 

26.04.2019
[ zpět ]
Algotech ve dvou minutách - video
Sledujte nás na Facebooku

Copyright © 2019 - Algotech a.s. - all rights reserved - Zpracování osobních údajů - všeobecné obchodní podmínky - Tvorba www stránek