Quick fixes alias „dočasné záplaty“ nabyly v rámci EU účinnosti 1. 1. 2020, zatím však nebyly implementovány do české legislativy. Cílem těchto záplat je sjednocení pravidel pro přeshraniční transakce v rámci Evropské Unie. Jedná se o soubor dočasných opatření, než bude nastolen finální systém DPH v rámci EU. Plátce DPH v České republice může v této situaci aplikovat přímý účinek evropské směrnice a prováděcího nařízení o DPH.
Quick fixes alias „dočasné záplaty“ nabyly v rámci EU účinnosti 1. 1. 2020, zatím však nebyly implementovány do české legislativy. Cílem těchto záplat je sjednocení pravidel pro přeshraniční transakce v rámci Evropské Unie. Jedná se o soubor dočasných opatření, než bude nastolen finální systém DPH v rámci EU. Plátce DPH v České republice může v této situaci aplikovat přímý účinek evropské směrnice a prováděcího nařízení o DPH.
Nově je nutné, aby zákazník dodavateli sdělil své DIČ, jinak u dodávky zboží nebude možné využít intrakomunitární osvobození od DPH. Dodavatel musí evidovat důkaz o tom, že zákazník aktivně doložil své DIČ. Zákazník by měl DIČ doložit maximálně 15. den následujícího měsíce po měsíci dodání zboží.
Doporučení Algotech: V rámci Oracle JD Edwards EnterpriseOne je možné evidovat dokumentaci k předání DIČ ve formě přílohy k záznamu v Adresní knize. Zároveň můžeme v rámci konzultací nabídnout další rozšíření standardní funkcionality.
V případech, kdy si dodavatel při dodání zboží do EU nárokuje osvobození od DPH v režimu Reverse Charge, je nyní potřeba předkládat minimálně 2 důkazy o uskutečnění přepravy. Za důkaz se považuje např. CMR, faktura za přepravu, pojistná smlouva k přepravě, bankovní potvrzení o úhradě přepravy, potvrzení o přijetí na sklad v členském státě EU. Je ale důležité zmínit, že tyto důkazy nesmí být vypracovány dodavatelem, ani odběratelem, ale osobou, která je na dodavateli i odběrateli nezávislá.
Doporučení Algotech: Oracle JD Edwards EnterpriseOne nabízí možnost automaticky ukládat doklady (např. dodací list, CMR…) jako přílohu nebo do sdíleného adresáře. Tyto doklady je následně možné zobrazit ke konkrétnímu řádku faktury nebo prodejní objednávky.
Řetězový obchod představuje situaci, kdy dochází k jednomu pohybu zboží mezi více obchodními partnery v rámci EU. Opatření k řetězovým obchodům definuje automatické přiřazení dopravy k první dodávce. Tato transakce je díky tomu osvobozena od DPH. Všechny navazující transakce jsou již považovány za místní dodání v odpovídajícím režimu DPH.
Od 1. 1. 2020 dochází ke změně ve zdanění zboží přemístěného v rámci konsignačního skladu, tzv. režim call-off stock. Zákazník, který odebírá zboží z konsignačního skladu, vyměřuje DPH až v momentě vyskladnění, nikoliv už při jeho naskladnění na konsignační sklad, jak tomu bylo doposud. Zboží v tomto režimu může být v konsignačním skladě uskladněno maximálně po dobu 12 měsíců.
Doporučení Algotech: V rámci Oracle JD Edwards EnterpriseOne nabízíme kontrolní mechanismy na sledování času dodávky v konsignačním skladu.
Česká finanční správa zveřejnila novou strukturu formuláře Souhrnného hlášení, která zohledňuje transakce v režimu tzv. call-off-stock. Nová struktura Souhrnného hlášení se používá od 1. 1. 2020. V Algotechu jsme rozšířili produkt Souhrnné hlášení k DPH v systému Oracle JD Edwards EnterpriseOne s ohledem na tyto změny.
Potřebujete poradit? Neváhejte se na nás kdykoliv obrátit.
Autoři: Alena Vongrejová, Martin Kubálek
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky