Jak oslovit zákazníky v roce 2022 v souladu s legislativou

Jak oslovit zákazníky v roce 2022 v souladu s legislativou
Články a zajímavosti

Oslovování zákazníků, zejména to cílené, vede ke zvýšení prodeje. Pokud víte, kdo je váš zákazník, jaký problém řeší a máte jej na co nalákat – výborně! Kromě toho, že má oslovování zákazníků svá marketingová pravidla, má i pravidla etická a legální. Zaměříme se tedy nejen na moderní marketingové trendy, ale i na etický rozměr a především legislativu.

Říká se, že co není zakázáno, je dovoleno. To platí i v marketingu. Pokud získáte kontakty na klienty v souladu s legislativou, můžete je v zákonných mezích oslovovat, jak chcete. Pokud však budete bez rozmyslu všechny své zákazníky neustále bombardovat všemi možným nabídkami a telefonáty, patrně to nepřinese pozitivní efekt. Mimo jiné tím, že tak vyjádříte určitou neúctu k času svých zákazníků. Zkuste tedy na to jít jinak.

 

Etický marketing

Etický marketing počítá s určitým zavedením morálních standardů a etických pokynů do obchodních a marketingových praktik. Patří sem otevřený přístup s ohledem např. na kulturní i ekologické aspekty.  může být podrobnější popis složení produktu než takový, který výrobci ukládá platná legislativa. Takovýto styl marketingu pomáhá firmě budovat a udržovat loajální klientskou základnu. Ta potom poskytuje stálý tok příjmů. Společnosti s procesy, které odrážejí morálku a etiku, udrží loajální zákazníky s větší pravděpodobností. Oproti tomu firmy, které fungují s jiným souborem standardů, než jsou ty prezentované, pravděpodobně důvěru spotřebitelů časem ztratí.

 

GDPR a ochrana osobních údajů

Více než polovina zákazníků firmám nedůvěřuje a neradi jim poskytují své osobní údaje. Je tedy ve vašem zájmu zákazníky přesvědčit, že jejich osobní data nepředáte dál a že je dokážete ochránit. Zákazníkům vždy vysvětlete, k čemu konkrétně jejich data hodláte využít a jaké výhody tím zákazníci získají. Také byste měli vždy vysvětlit, jak mohou zákazníci svůj souhlas se zpracováním jejich osobních údajů kdykoliv jednoduše odvolat.

→ Tip: Přečtěte si o 4 oblastech ochrany osobních údajů, které musíte ohlídat.

 

Nová legislativa v roce 2022

Od 1. 1. 2022 platí novela zákona o elektronických komunikacích (127/2005 Sb.). Týká se především cookies a oslovování zákazníků. Zatímco dříve byl dle zákona platný princip „opt-out“, v souladu s platnou legislativou nyní platí princip „opt-in“. Znamená to, že potřebujete aktivní souhlas zákazníka či návštěvníka vaší webové stránky. Držte se následujících pokynů:

  • O technických cookies, tedy takových, které jsou nezbytně nutné pro zajištění funkcí webu, stačí uživatele pouze informovat. V tomto případě není zapotřebí aktivní souhlas uživatele.
  • Aktivní souhlas uživatelů naopak potřebujete u všech ostatních typů cookies (jde o marketingové cookies, analytické cookies, preferenční cookies a preferenční cookies).
  • U cookies lišt nesmíte mít předem zaškrtnuté checkboxy udělující souhlas; pokud v lištách uvádíte možnost „přijmout všechny“, musíte zároveň uvést možnost „odmítnout všechny“.
  • Souhlas uživatele musí být dobrovolný a nesmí být ničím podmiňován. Nemůžete tedy odepřít uživateli možnost web navštívit, pokud souhlas se zpracováním cookies neudělí.
  • Uveďte odkaz na dokument, kde popíšete, jak cookies zpracováváte. Dokument by měl obsahovat údaje o tom, kdo jste, za jakým účelem a jakými nástroji cookies zpracováváte a jaká jsou práva uživatelů včetně informace, jak mohou svůj případný souhlas odvolat.

Problematikou cookies se detailně zabývá Úřad pro ochranu osobních údajů. Přečtěte si jeho vyjádření k nejčastějším otázkám ohledně cookies ve vztahu k aktuální legislativě.

Pozor, pokud používáte k oslovování zákazníků telemarketing. I zde se uplatňuje princip „opt-in“, tedy udělení aktivního souhlasu. U telefonních čísel stávajících zákazníků je situace jiná. V momentě, kdy jste s nimi ve smluvním vztahu, nadále vám zůstává možnost je kontaktovat. Pokud pro kontaktování nových zákazníků využíváte veřejné účastnické seznamy, tedy nově i seznamy náhodně generovaných čísel, bude možné tyto osoby kontaktovat pro účely marketingu pouze v případě, že k tomu účastník výslovně udělil souhlas prostřednictvím účastnického seznamu. Tuto změnu je nutné dodržovat po uplynutí 6 měsíců od účinnosti novely. V případě porušení vám hrozí pokuta až do výše 50 milionů korun, resp. až do 10 % ročního obratu společnosti.

Neriskujte mnohamilionové pokuty! Pomůžeme vám s legislativou i se zajištěním ochrany osobních údajů vašich zákazníků. Neváhejte nás kontaktovat, máme za sebou více než 150 úspěšných GDPR auditů a implementací napříč různými obory.

Rozviňte naplno potenciál vašeho IT ještě dnes
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Podobné články

Najdeme řešení i pro vás
KONTAKT

Kontaktujte nás

Máte zájem o vyzkoušení našich služeb nebo konzultaci? Zanechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám do 3 hodin.
- Ozveme se vám do 3 hodin
- Non-stop podpora v češtině i angličtině
- Předběžnou nabídku máte do týdne
- Garance dostupnosti dat 99,99 %
Zavolejte nám
Nechcete čekat na odpověď?
Zavolejte nám na číslo
+420 225 006 555
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.