Petr Loužecký – cloud je pro mě „srdcovka“

Petr Loužecký – cloud je pro mě „srdcovka“
Rozhovory se zaměstnanci

Petr Loužecký, nadšenec do IT i starých sporťáků, nás nechal nahlédnout „pod pokličku“ datového centra Algotechu a v rozhovoru prozradil, jak tráví pracovní den, jak vidí budoucnost cloudu i celého IT a mnoho dalšího.

Kdo je Petr Loužecký, jak by ses popsal?

Jsem v zásadě běžný mladý kluk, kterého baví život a zajímá technika. Považuju se za technokrata a geeka, tedy člověka, kterého zajímají informační technologie jako celek, takže nejen to, co děláme v Algotechu. Baví mě sledovat všechny novinky v oboru a co přichází zajímavého na trh. Přitom se pokouším odlišit, co by mohlo mít nějaký reálný potenciál a co je pouhý marketinkový „buzzword“, jako je například 5G a IoT. Nějaký potenciál tam jistě je, ale ne v současnosti a pro běžného koncového uživatele. Podniky jsou u nás spíše konzervativnější a řeší „běžné“ IT záležitosti; v souvislosti s IoT navíc vnímám rizika a možné bezpečnostní problémy. IoT může být dobrý pomocník, ale rozhodně to bude hodně zlý pán.

Další pro mě zajímavou oblastí jsou všechny věci, které se hýbou – auta, motorky, obecně motory, zkrátka vše, co mně připadá zajímavé z inženýring pohledu.

 

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?

Řídím se rčením „ranní ptáče dál doskáče“, takže nejpozději na sedmou bývám v kanceláři. Tou dobou je ještě prostor na běžnou práci, v klidu tedy odbavím e-maily, které se přes noc nashromáždily, od kolegů a zákazníků „sovího založení“. Rád mám vše vyřízené, než začne obchodně manažerský maraton denních schůzek. Volno pro mě začíná až tehdy, když je vše hotovo.

 

V Algotechu jsi prošel mnoha pozicemi v různých odděleních, co mají společného?

Jak už jsem zmínil, do Algotechu jsem nastupoval před 12 lety jako projektový manažer datacentra. Historicky jsem měl na starosti i oddělení Telco, nějakou dobu jsem se věnoval rovněž CRM. Srdeční záležitostí je však pro mě AlgoCloud a ServiceDesk, který jsem spoluzakládal. Poslední dva úseky jsou propojené více, než by se možná zdálo – dalo se by říci, že mají společnou „DNA“. Datové centrum, tedy cloud, musí fungovat v režimu 24/7 a přesně totéž platí i pro ServiceDesk – musí stabilně fungovat pořád.

S řízením ServiceDesku jsme tehdy neměli příliš zkušeností, na všechno jsme postupně přicházeli: od monitoringu, přes procesní kvalitu, až po kvalitu zaměstnanců, kteří by měli fungovat jako jakási výkladní skříň firmy. To neznamená jen to, že by lidé na ServiceDesku měli umět hezky mluvit se zákazníky, ale osobně jsem vždy upřednostňoval, aby byli i technicky zdatnější (což se bohužel mnohdy vzájemně vylučuje). Ne vždy se podaří najít typ, který umí komunikovat a současně nepřehazuje problémy na kolegy. Na druhou stranu umí náš ServiceDesk vyřešit na první úrovni podpory průměrně 60 % požadavků.

 

Co tě na cloudu nejvíce baví, kam si myslíš, že se bude do budoucna ubírat?

Všichni, co na cloudu děláme, jsme uživatelům dokázali do určité míry vysvětlit změnu. A pořád se o to snažíme i nadále, je to stále trvající proces – objasňování, že IT můžete konzumovat jako službu. Tento přerod je ostatně velmi zajímavý a netýká se výhradně IT, paralely najdete i v car-sharingu nebo streamovacích službách. Když se tyto služby začaly postupně objevovat, měl jsem určité pochybnosti, ale podívejte se na současnou situaci – kdo dnes ještě konzumuje lineární televizi? A s cloudem je to do jisté míry podobné. Lidé si zvykli postupně – od freemailových služeb, po CRM a mnohdy už ani nevnímají, že jde o cloud. Dnes zkrátka zákazníci chtějí například funkční CRM pro určitý počet koncových uživatelů a nechtějí se zabývat hardwarem, licencemi nebo technickými záležitostmi.

Už dnes se navíc do cloudu začínají „překlápět“ i zatím atypické věci, analýza živých dat v oblastech jako vývoj a výzkum. Máme k dispozici extrémně výkonné stroje se špičkovými GPU, které dokáží zpracovat neuvěřitelné množství dat. Myslím, že se v budoucnu bude velice dařit e-sportu, dost možná, že překoná i sport klasický. I tohle je cloud.

 

Pokud bych byl absolventem ČVUT, proč bych měl nastoupit na juniorskou pozici právě do Algotechu?

Máme opravdu široký záběr, je to zajímavé a je s námi legrace. Absolvent má u nás široké možnosti uplatnění: od Telca a ústředen, přes moderní technologie na kontaktních centrech a nahrávání, až po ERP, kde uplatní znalosti z logistiky a výroby. V tomto případě ani nemusí jít o absolventy IT oborů, postačí mu schopnost konzultovat procesy ve společnostech, což platí do jisté míry i pro CRM. Zázemí u nás zkrátka najde klasický geeka zvyklý uvažovat v jedničkách a nulách až po byznys konzultanta, kterého zajímá spíše zákaznická potřeba a jak ji optimálně vyřešit. 

 

Potkal datové centrum Algotechu někdy velký DDoS útok?

K bezpečnostnímu incidentu ohrožujícího data u nás  ještě nikdy nedošlo. DDoS je základní silový útok, který je celkem běžný a potýkají se s ním všechna datová centra, zejména ale veřejně dostupné, např. streamovací společnosti, e-shopy apod. Používáme technologie, které tento typ útoků dokážou efektivně odfiltrovat a zajistit fungování i pod útokem určité velikosti. Zásadnější a důležitější jsou ale sofistikované útoky, kdy se snaží útočníci o získání přístupu do aplikací. I na to jsme však připravení. Máme tu výhodu, že co dokážeme zakoupit a servisovat, není v ekonomických možnostech běžné firmy – pokud máte obrat 50 milionů, nevynaložíte 5 milionů na kybernetickou bezpečnost. Malá firma má dnes běžně jednoho „ajťáka“, v datových centech jsou to ale celé týmy, které mají školení a certifikace na nejvyšší úrovni.

Jaké je vytížení datacentra, plánujete rozšíření kapacity nebo konektivity?

Co se týče fyzického prostoru, jsme v současnosti přibližně na 30 % možné kapacity. Co se týče infrastruktury, pořád balancujeme zákaznickou potřebu a efektivitu. Aktuální vytížení je mezi 65 % a 75 %, aby každý zákazník měl dostatek výkonu včetně rezervy na nenadálé výkyvy a výkonnostní špičky. Z tohoto pohledu jsme tedy vytížení optimálně. V současnosti provozujeme 1300 projektů, máme rezervu další desítky tisíc.

Co se fyzických upgradů týče, covid v podstatě rozbil celý dodavatelsko-odběratelský řetězec. My ale vždy máme prostředky, kam nové zákazníky „přemigrovat“. Uzavřeli jsme exkluzivní smlouvy s dodavateli HW, takže na upgrady datacentra nečekáme dlouho, dodávky jsou v rámci jednotek dní.

 

Plánujete i nabídku služeb pro B2C zákazníky?

Rozhodně neodmítáme koncové zákazníky, na druhou stranu je AlgoCloud jako celek koncipovaný pro firmy – svojí bezpečností, robustností, ale i cenotvorbou. Fyzickým osobám rádi vytvoříme třeba i vlastní server, ale nejsou naší primární cílovou slupinou. Tu tvoří společnosti střední a větší velikosti, které potřebují komplexní IT řešení, nepoptávají mikroslužby.

 

Jak myslíš, že bude vypadat IT za 25 let?

Kdybychom toto věděli s určitostí, staneme se patrně vůbec nejúspěšnější a nejbohatší firmou vůbec. Je to hodně dlouhá doba, v IT je hodně dlouhá doba i 5 let. 25 let je zhruba stejně dlouhá doba, jaká uplynula od okamžiku zavedení internetu do ČR. Tehdy jsme měli doma psací stroj a poštu posílali v papírových obálkách. Kdybych si měl tenkrát tipnout, kam se posune IT za 25 let, nevěřil bych, že firmy budou přecházet do cloudu, že budeme běžně používat videokonferenční nástroje a že budeme mít v mobilních zařízeních milionkrát větší výpočetní výkon, než který stačil k řízení letu na Měsíc.

Ale pokud bych si přeci jen měl tipnout, myslím, že dojde k výraznému zjednodušení GUI, komunikace se stroji i jejich ovládání. Interakce bude přirozenější, ostatně jako zapřisáhlý nepřítel zdlouhavého psaní e-mailů doufám, že toto zanikne a bude nahrazeno něčím uživatelsky mnohem komfortnějším, např. (NLP) rozpoznáváním přirozeného jazyka nebo gesty, jak bylo naznačeno např. ve filmu Minority Report. Uvidíme, jak do toho vstoupí Metaverse – ta myšlenka může být přelomová, ač nejsem fanda facebooku a podobného typu sdílení dat. Zatím si ale myslím, že to úspěch (možná bohužel) mít bude.

Rozviňte naplno potenciál vašeho IT ještě dnes
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Podobné články

Najdeme řešení i pro vás
KONTAKT

Kontaktujte nás

Máte zájem o vyzkoušení našich služeb nebo konzultaci? Zanechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám do 3 hodin.
- Ozveme se vám do 3 hodin
- Non-stop podpora v češtině i angličtině
- Předběžnou nabídku máte do týdne
- Garance dostupnosti dat 99,99 %
Zavolejte nám
Nechcete čekat na odpověď?
Zavolejte nám na číslo
+420 225 006 555
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.