Druhy online komunikace: Jaká platforma je optimální právě pro vás?

Druhy online komunikace: Jaká platforma je optimální právě pro vás?
Články a zajímavosti

Telekomunikační technologie jsou jedním z motorů digitální transformace a online komunikace se stala nezbytnou součástí našich profesních i osobních životů. S rozvojem moderních technologií se postupně prosadilo více odlišných typů a druhů online komunikace i platforem, které nám umožňují spolupracovat s lidmi po celém světě. Podíváme se tedy na některé z nejpopulárnějších druhů online komunikace a pomůžeme vám vybrat optimální platformu pro vaše potřeby.

Online komunikace je forma komunikace, která se provádí prostřednictvím sociálních médií a různých komunikačních platforem. Díky online komunikaci mohou společnosti spolupracovat, rozvíjet obchodní vztahy a udržovat kontakt se svými zaměstnanci i partnery po celém světě. Existují v zásadě tři hlavní typy či druhy online komunikace:

  • Textová – sem spadají e-maily, chat aplikace a instant messaging, SMS, MMS a RCS.
  • Hlasová – tam bychom zařadili VoIP telefonii a chat aplikace s podporou hlasových zpráv a hovorů.
  • Video komunikace – tu zajišťují chat aplikace s podporou video hovorů a videokonferenční software; zařadit sem ale můžeme i live videostreaming (byť jde pouze o jednostrannou online komunikaci).

→ Tip: Mohl by vás zajímat článek o telekomunikačních službách a jejich roli v byznysu.

 

Textová online komunikace – chat aplikace a e-mail

Pro rychlou a efektivní komunikaci mezi kolegy nebo týmy jsou chat aplikace neocenitelným nástrojem. Tyto aplikace umožňují okamžité posílání zpráv, sdílení souborů a organizaci skupinových diskuzí. Mezi nejznámější chat aplikace patří:

  • Slack – chat aplikace určená zejména pro firemní použití, nabízí trvalé chatovací kanály strukturované dle témat, soukromých skupin a přímých zpráv. Veškerý obsah včetně konverzací a seznamu uživatelů lze prohledávat – bezplatná verze ovšem umožňuje prohlížet a prohledávat pouze 10 000 nejnovějších zpráv nebo zprávy archivované maximálně 6 týdnů.
  • Microsoft Teams – jedna z nejvýznamnějších platforem pro chat, video konference a spolupráci v podnikovém prostředí, kterou získáte v rámci balíku Microsoft 365 (pokud jej nevyužíváte, můžete vyzkoušet Microsoft Teams v rámci zkušebního 30denního předplatného). Nabízí spoustu funkcí pro virtuální schůzky, sdílení obrazovek, chatování a aktivní spolupráci na dokumentech v reálném čase.
  • Messenger – komunikační nástroj vyvinutý společností Meta určený široké veřejnosti, nutností je registrace na sociální síti Facebook. Umožňuje online komunikaci pomocí textu, ale i audio a video hovorů v chatu, včetně skupinových hovorů až s 50 účastníky. Tento nástroj je široce rozšířený a je dostupný ve verzi pro stolní počítače i mobilní zařízení. Kromě toho je možné ho používat i prostřednictvím mobilního prohlížeče nebo v rámci rozhraní sociální sítě Facebook. S nástrojem je také možné sdílet obrazovku, sdílení souborů je ovšem poněkud omezené.
  • WhatsApp – chat aplikace opět od společnosti Meta. Primárně je zaměřená na chatovou komunikaci mezi dvěma a více osobami. WhatsApp také umožňuje skupinové hovory, ale pouze s omezením na 4 účastníky. Bohužel nedisponuje funkcí sdílení obrazovky a stejně jako Messenger má pouze omezené možnosti sdílení souborů. V současné době se pracuje na placené verzi WhatsAppu pro firmy, která by měla přinést několik vylepšení. Jedním z nich je podpora komunikace až pro 100 účastníků video konference.

Při výběru je důležité zohlednit funkce, jako je archivace zpráv, integrace s dalšími nástroji a možnost propojení s firemním e-mailovým systémem. Pro jednoduchou a rychlou komunikaci s kolegy nebo klienty, kteří nevyužívají klasické chat aplikace, mohou být vhodné webové či mobilní komunikátory.

Používejte pouze bezpečné komunikátory, a to s ohledem na tzv. end-to-end šifrování – funkci, která zajišťuje ochranu dat online komunikace mezi příjemcem a odesílatelem (chatové zprávy jsou čitelné výhradně aktivním účastníkům). Z výše uvedených chat aplikací podporuje end-to-end šifrování aplikace WhatsApp.

 

Aplikace a platformy pro video hovory a video konference

Video hovory jsou skvělým způsobem, jak se spojit s kolegy, klienty nebo obchodními partnery na dálku. Vidíte si navzájem tváře, vnímáte gesta a reakce, což vytváří efektivnější komunikační prostředí. Při výběru platformy pro video hovory je důležité zvážit počet účastníků, funkce jako obrazové sdílení či záznam, a také stabilitu a kvalitu spojení.

Pokud potřebujete komunikovat a spolupracovat s větším počtem lidí najednou, jsou ideální volbou video konference. Ty se staly v zásadě už nepostradatelným nástrojem pro firemní komunikaci a spolupráci na dálku. Při výběru videokonferenčního řešení je důležité zohlednit požadavky na počet účastníků, škálovatelnost, bezpečnostní funkce a snadnost použití.

Mezi nejznámější platformy patří (kromě Microsoft Teams, které jsme zmínili už výše):

  • Zoom – nabízí připojení až 100 účastníků v jednoduchém a uživatelsky přívětivém rozhraní (ovšem pouze v angličtině), které navíc umožňuje „poslat“ volající do izolovaných konferenčních místností. Aplikace je kromě základního tarifu na vyzkoušení zpoplatněná a nabízí dobrou škálovatelnost, desítky doplňků a pokročilé funkce jako ankety či sdílení obrazovky.
  • Google Meet Enterprise – nemusí se instalovat a nabízí připojení až 100 účastníků k video hovoru, samozřejmostí je potom sdílení obrazovky a výhodou potom vynikající škálování a možnost připojování přímo z Google kalendáře (obecně integrace s Google Workspace) i možnost trvání video konference až v délce devatenácti hodin.
  • Avaya Spacesfiremní multikanálové prostředí, které sjednocuje do jedné platformy chat, video hovory a video konference, a navíc i projektové řízení (nástěnky, harmonogramy, delegování a sledování jednotlivých úkolů a další projektové nástroje). Ze všech dosud jmenovaných nástrojů a platforem se tedy jedná o nejrobustnější řešení s možností připojení až 1000 uživatelů bez nutnosti registrace.

→ Tip: Podívejte se na případovou studii, kde popisujeme výhody implementace systému Avaya.

 

Doufáme, že vám tento článek poskytl praktický přehled o různých druzích online komunikace a pomohl vám vybrat optimální platformu pro vaše potřeby. Pokud máte další otázky nebo máte zájem o bezplatnou konzultaci, neváhejte nás kontaktovat.

Rozviňte naplno potenciál vašeho IT ještě dnes
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Podobné články

Najdeme řešení i pro vás
KONTAKT

Kontaktujte nás

Máte zájem o vyzkoušení našich služeb nebo konzultaci? Zanechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám do 3 hodin.
- Ozveme se vám do 3 hodin
- Non-stop podpora v češtině i angličtině
- Předběžnou nabídku máte do týdne
- Garance dostupnosti dat 99,99 %
Zavolejte nám
Nechcete čekat na odpověď?
Zavolejte nám na číslo
+420 225 006 555
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.