Ještě umělou inteligenci nevyužíváte? Začněte. Zjednoduší vám práci

Ještě umělou inteligenci nevyužíváte? Začněte. Zjednoduší vám práci
Články a zajímavosti

Obrázky, videa, články, reklamy nebo třeba zdrojový kód? Co všechno vlastně AI umí? Umělá inteligence prošla od svého vzniku obrovským vývojem a stala se nedílnou součástí našeho každodenního života. Ani v Algotechu nejsme pozadu, nedávno u nás vzniklo nové oddělení, které se na ni specializuje. Podívejte se, jak AI přispívá k efektivitě pracovních procesů a jak můžete začít využívat její potenciál ve své firmě i vy.

Co je umělá inteligence?

Pojem umělé inteligence (AI) vznikl v roce 1956 v USA ve městě Hannover, rozvoj nastal spolu s nárůstem výpočetního výkonu a technologií pro ukládání a zpracování dat. Umělou inteligenci chápeme jako schopnost strojů napodobovat lidské dovednosti a simulovat lidskou inteligenci

 

Co všechno umí umělá inteligence?

Pod umělou inteligencí si dnes většina lidí představí chatbota nebo například generátor obrázků. To jsou sice hezké hračky, ale jak se vůbec dají využít v byznysu? Mít vlastního chatbota a generovat obrázky se mnohým firmám zrovna moc nehodí. 

Umělá inteligence toho umí dělat mnohem více – dokáže napodobovat lidské schopnosti, jako je uvažování, plánování, učení se, rozhodování na základě dat a také: 

  • Zodpoví vaše dotazy a napíše vám cokoliv, včetně prózy, poezie, seminární práce, blogových článků, newsletterů, příspěvků, a dokonce i zdrojového kódu. 
  • Navrhne nápady na články a videa, scénáře i marketingovou strategii. 
  • Na základě textového popisu vytvoří obrázky, videa, reklamy, plakáty, ale i hudbu. 
  • Připraví marketingové materiály a vytvoří loga i firemní branding. 
  • Vytřídí poštu ve vaší e-mailové schránce. 
  • Převede text na lidský hlas i do jiného cizího jazyka. 
  • Vyretušuje fotografie a vymaže nežádoucí objekty. 
  • Odstraní rušivé zvuky z aktuálně probíhajícího pracovního videohovoru. 
  • Navrhne vám interiér bytu, domu i kanceláře. 
  • A ještě více... 

S rychlým vývojem v oblasti umělé inteligence jsou možnosti téměř neomezené a představují obrovský potenciál pro inovace, zlepšení všech aspektů lidské činnosti, zefektivnění pracovních postupů, automatizaci opakujících se úkolů i optimalizaci rozhodovacích procesů. 

 

Základní principy a technologie AI (LLM)

AI fungují na základě algoritmů a metod zpracování dat, které jim umožňují rozpoznávat vzory, provádět analýzy a odvozovat závěry z poskytnutých informací. Klíčovými technikami v oblasti AI je strojové učení, statistické metody, dlouhé trénování a další. Tyto techniky umožňují AI se před uvedením do provozu učit na ohromném množství dat. 

Umělá inteligence se snaží napodobovat lidské chování a přemýšlet jako člověk. Systém s AI analyzuje existující data a na základě nalezených vzorů vytváří predikce a provádí akce. Tím, že se systémy s AI učí z vlastních chyb, postupně zvyšují svou přesnost. 

Když se jich na něco zeptáte, využijí k odpovědi svou naučenou znalost jazyka, analýzu a kontext, který jste jim v dotazu poskytli. Při odpovídání předvídají nejpravděpodobnější slova pro vytvoření smysluplné odpovědi. Může se ale stát, že se zmýlí nebo si vymýšlejí. Nebuďte na ně ale oškliví, pokud něco udělají špatně, v klidu jim to vysvětlete. Interakcí s námi se totiž stále učí a jsou díky tomu lepší a lepší. 

Tip: Přečtěte si, jaký má umělá inteligence dopad na digitalizaci v účetnictví

 

Kde všude má umělá inteligence uplatnění?

Využití umělé inteligence v podnikání už není otázkou budoucnosti, ale přítomnosti. Ať už jde o zlepšení zákaznického servisu prostřednictvím pokročilých chatbotů, automatizaci administrativních úkolů, analýzu velkých datových souborů nebo vývoj zcela nových produktů a služeb, možnosti jsou prakticky neomezené

Správně nakonfigurované AI dokáže shrnout dokumenty, seřazovat je, třídit je, formátovat je, vyplňovat v nich a extrahovat z nich údaje, a nespočet dalších věcí. Dokud se dá práce slovně (a někdy i obrazně) popsat, může ji AI alespoň teoreticky dělat. V něčem je lepší, v něčem horší a třeba i nepoužitelná. Jak tedy vybrat činnosti, na které se hodí v první řadě AI delegovat? 

AI má široké spektrum využití v různých oblastech a odvětvích. Začít s AI může být výzvou, ale výhody, které přináší, jsou nezpochybnitelné. Je čas přestat se ptát, „Co když?“, a začít se ptát, „Jak?“. 

Tady je několik zásadních úloh, které můžete delegovat na AI

  1. Práce, která je monotónní – prostřednictvím AI zautomatizujete nudné a monotónní úkoly. AI nemá emoce a dokáže se soustředit na opakující se úkoly bez únavy, s řešením by tedy neměla mít problém. A ani se neumí nudit. 
  2. Příliš mnoho práce, kterou zaměstnanci nestíhají – AI může mít okamžitý přínos v odděleních, která nestíhají: větší množství udělané práce a méně vyhořelých pracovníků. Díky umělé inteligenci se zvýší produktivita a sníží zatížení zaměstnanců. 
  3. Práce, která se opakuje – i rutinní práci můžete přenechat AI, bude totiž stačit, když ji daný úkol naučíte pouze jednou. Poté už ho bude umět a udělá ho za vás bez problému i příště. 
  4. Činnosti, kde je vysoká chybovost – díky schopnosti AI systematicky zpracovávat data uvidíte přínos také v odvětvích s vysokou mírou chyb. 
  5. Vstupy z mnoha stran – pokud vám během práce přichází údaje z několika zdrojů, můžete využít AI k analyzování a zpracovávání informací. To může vést k lepšímu rozhodování a optimalizaci procesů. 

Některé činnosti se i celkem přirozeně překrývají, lidé mohou například chybovat, protože nestíhají nebo je práce nudí. Připomněl vám tento seznam nějakou část vaší práce? 

Tip: Věděli jste, že použití AI v call centrech může zvýšit spokojenost zákazníků až o 61 %

 

Jak AI změní budoucnost práce?

Průzkum společnosti Salesforce z roku 2023 ukázal, že generativní AI ušetří zaměstnancům až pět hodin práce za týden a odhalil, že hlavním cílem umělé inteligence bude dosáhnout plné automatizace pracovních postupů ve firmách. Tím se otevírá cesta k efektivnějšímu využití lidských zdrojů a k automatizaci běžných činností (například zpracovávání objednávek). 

Budoucnost s umělou inteligencí může být plná nejistoty, ale jedno je jisté – firmy, které dokážou využít potenciál umělé inteligence, lépe pochopí neustále se měnící digitální svět a udrží si konkurenční postavení na trhu

 

Chtěli byste zjistit, jak může AI transformovat vaše podnikání? Neváhejte nás kontaktovat pro konzultaci na ai@algotech.cz. Jsme tady, abychom vám pomohli objevit a využít potenciál AI ve vaší firmě. 

Rozviňte naplno potenciál vašeho IT ještě dnes
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Podobné články

Najdeme řešení i pro vás
KONTAKT

Kontaktujte nás

Máte zájem o vyzkoušení našich služeb nebo konzultaci? Zanechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám do 3 hodin.
- Ozveme se vám do 3 hodin
- Non-stop podpora v češtině i angličtině
- Předběžnou nabídku máte do týdne
- Garance dostupnosti dat 99,99 %
Zavolejte nám
Nechcete čekat na odpověď?
Zavolejte nám na číslo
+420 225 006 555
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.