Oblast IT zažívá transformační fázi v oblasti lidských zdrojů díky digitalizaci a novým HR trendům. Náboráři stále častěji nasazují pokročilé technologie, aby zlepšili zkušenosti zaměstnanců, zefektivnili nábor a objevili nedostatky v dovednostech. Přečtěte si, jak moderní technologie v HR pomáhají šetřit zdroje a zvyšovat produktivitu.
Celosvětový fenomén digitalizace a robotizace má významný dopad na pracovní trh. Společnosti se musí neustále vypořádávat s novými trendy v HR, jako jsou nové technologie, digitalizace procesů, nové formy zaměstnání nebo poptávkou po určitých dovednostech zaměstnanců, která je podněcuje k přehodnocování způsobu řízení pracovní síly. V tomto ohledu hraje v podnicích oddělení lidských zdrojů zásadní roli.
→ Tip: Mohlo by vás zajímat, jak vám automatizace firmy pomůže ušetřit.
Než se blíže podíváme na oblasti využití nových trendů v HR, pojďme si nejdříve udělat obrázek o výhodách a nevýhodách digitalizace v HR.
Výhody digitalizace v HR:
Nevýhody digitalizace v HR:
Spolu s novými technologiemi se personalisté mohou častěji potýkat s nedostatečnou funkčností IT systémů a z toho plynoucí špatnou zkušeností potenciálních i současných zaměstnanců, což může mít vliv na nábor a jejich udržení. Firmy by se proto měly zaměřit i na bezproblémový chod všech systémů například pomocí monitoringu IT, aby uchazeče a zaměstnance neodradily. Pojďte si přečíst, jaké další nástroje a technologie můžete zařadit do svých HR procesů.
Nejen s nástupem AI se objevilo více technologií. Přečtěte si o trendech a nástrojích, které mění oblast lidských zdrojů:
Umělá inteligence se výrazně prosazuje v oblasti náboru. Například existují chatboti, kteří umí komunikovat s uchazeči, procházejí životopisy a vybírají vhodné kandidáty do prvního kola pohovorů.
Centrální úložiště v cloudu usnadňuje všem zaměstnancům se dostat k potřebným informacím kdykoliv a odkudkoliv a HR oddělení umožňuje ukládání a správu všech důležitých dokumentů, jako jsou pracovní smlouvy, životopisy apod. V našem článku zjistíte, co je cloud a jak funguje.
Digitální procesy mohou zjednodušit a zrychlit onboarding nových zaměstnanců, od vyplňování formulářů, změn v pracovní smlouvě až po školení. S tím souvisí i další bod, protože zaměstnanci si chtějí své záležitosti vyřizovat v době, kdy se to nejvíce hodí jim.
Další kapitolou jsou mobilní aplikace, díky kterým mohou mít zaměstnanci přístup k informacím o svých zaměstnaneckých benefitech, mzdě, dovolené apod. Například i schvalování dovolené může probíhat prostřednictvím aplikací v mobilech. Příkladem je aplikace Sloneek, kterou vaši zaměstnanci mohou využít k trackování času stráveného prací, k zadávání příchodů a odchodů nebo podepisování dokumentů. Sáhnout můžete i po aplikaci Fingera nebo Aptien.
Na dalších řádcích se blíže podíváme na to, jak nové trendy využít v praxi, včetně několika aktuálních příkladů.
Jak vypadá digitalizace v oblasti lidských zdrojů v praxi? Projdeme si jednotlivé fáze krok po kroku:
Digitalizace v HR začíná u samotného náboru zaměstnanců. Už s rozšířením internetu se tento proces změnil – předtím se prováděl nejčastěji pomocí inzerátů a novin. Dnes mohou personalisté umisťovat nabídky pozic na různé webové stránky, například StartupJobs, Welcome to the Jungle, Cocuma, Jobs.cz a další. Využívat ale mohou i sociální sítě a nemusí to být jen LinkedIn.
Díky tomu mohou náboráři oslovit více potenciálních kandidátů a je tak pravděpodobnější, že identifikují ty vhodnější.
V oblasti náboru se dá využít i umělá inteligence. Stále dokonalejší jsou prediktivní modely, které pro uchazeče vyberou vhodné místo a zařazení ve společnosti. Existují také algoritmy, které analyzují životopisy a prověřují kandidáty na základě dovedností a požadovaných kritérií.
Během náboru si můžete pomoct i chatboty. Například Chatbot Mya společnosti Firstjob dokáže eliminovat až 75 % otázek, které uchazeči během náborového procesu mají.
V neposlední řadě mohou náboráři využívat telefonáty a videocally jako způsob náboru, který se hodí zejména, pokud nabízejí práci na dálku. Mohou tak navíc oslovit talenty z celého světa.
Proces onboardingu, zařazování nových zaměstnanců do společnosti, hraje klíčovou roli v jejich udržení a motivaci. Onboarding může být efektivnější, pokud bude probíhat online. Co vše by tedy mohl zahrnovat onboarding program?
Například Royal Bank of Canada (RBC) nasadila novou aplikaci „preboarding“. Aplikace nazvaná Embark pomáhá zaměstnancům seznámit se s jejich novou prací, firemní kulturou a kolegy online.
→ Tip: Přečtěte si 5 tipů, jak na onboarding, abyste ve firmě udrželi talenty.
V současné době je hodnocení zaměstnanců přesnější, protože se dá jejich výkonnost měřit v reálném čase pomocí nástrojů jako je Workday nebo BambooHR. To umožňuje také rychle reagovat na problémy a přizpůsobit tak cíle podle aktuální situace. Kromě toho mohou společnosti vytvořit databázi, kde budou mít přístup k údajům o fluktuaci zaměstnanců, absencích, finančních možnostech společnosti apod. Díky tomu mohou predikovat výkonnost zaměstnanců dlouho dopředu a zajistit si tak větší návratnost investic.
→ Tip: Mohlo by vás zajímat, jak využít big data.
Trendy v HR nemají spojitost jen s onboardingem zaměstnanců, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale i s jejich zapojením (např. práce na rozvoji firmy) během celé doby, kdy jsou v dané firmě zaměstnaní. Digitální technologie usnadňují zaměstnancům komunikaci a spolupráci. To vede k vyšší angažovanosti a spokojenosti zaměstnanců.
Předtím než se rozhodnete naplno investovat do nových technologií, zaměřte se na maximalizaci návratnosti investic ze stávajících technologií – proveďte audit stávajících systémů a zjistěte, jestli je plně využíváte a jestli fungují, jak mají.
Nové trendy v HR zdůrazňují strategičtější přístup k personalistice založené na datech, která technologie využívá nejen k automatizaci a digitalizaci procesů, ale také k větší angažovanosti zaměstnanců. Každý z těchto trendů je odpovědí na vyvíjející se pracovní prostředí a nástup nové pracovní síly generace Z. Oblast lidských zdrojů by se tak měla jejich potřebám i novým trendům přizpůsobit a my vám s tím rádi pomůžeme. Postaráme se jak o uložení dat do cloudu, tak například o implementaci řešení Avaya Spaces, které je ideální pro práci více týmů z různých poboček nebo práci na home office navíc s možností integrace s ostatními aplikacemi. Obraťte se na nás.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky