Jaké jsou současné možnosti umělé inteligence a využití chatbotů

Jaké jsou současné možnosti umělé inteligence a využití chatbotů
Články a zajímavosti

Svět IT se vždy vyvíjel překotným tempem, ale snad s výjimkou příchodu internetu nikdy nestál na prahu takové revoluce jako dnes. Řeč je pochopitelně o umělé inteligenci a novinkách, které s sebou přináší. Podíváme se především na nejrůznější AI chatboty a doporučíme, které z nich nejlépe využijete pro zvýšení efektivity vaší práce.

V současnosti má AI (umělá inteligence) využití i v takových oblastech, které by i před několika málo lety nejspíš napadly jen hrstku naprostých „techno-optimistů“. Za ty necelé dva roky, kdy jsou nástroje generativní AI dostupné prostřednictvím komunikace v přirozeném jazyce, provází obor vývoje umělé inteligence příval novinek, vylepšení a nových modelů i nástrojů. Uživatelé AI lační po větším výkonu i kvalitnějších výstupech a neustále jich přibývá (uživatelů a ostatně i těch kvalitnějších výstupů). Kde všude dnes lidé AI nejčastěji využívají?

→ Tip: Přečtěte si článek Ještě umělou inteligenci nevyužíváte? Začněte. Zjednoduší vám práci.

 

Umělá inteligence – využití v praxi  

Jak už jsme naznačili, umělou inteligenci nevyužívá pouze svět IT, svoje uplatnění najde v digitálním marketingu, v e-commerce, v zákaznické podpoře, ale i v průmyslu nebo zdravotnictví. Patrně největší část uživatelů umělou inteligenci využije pro zvýšení efektivity běžných kancelářských a administrativních činností.

Běžná kancelářská práce 

Namísto několika sekretářek zapojíte jen jednu – umělou inteligenci. Několik názorných ukázek:  

  • Outlooku zadáte jedním příkazem AI, aby vám „sesumarizovala“ zbytečně obsáhlý e-mail od kolegy a tuto zkrácenou formu přeposlala na další kolegy.
  • Nasměrujete AI na složku s několika PDF dokumenty, aby vám z nich vytvořila powerpointovou prezentaci, která přehledně a názorně shrne ty nejdůležitější informace.  
  • Ve Wordu můžete AI zadat, aby vám navrhla a sepsala návrh firemního oběžníku, a to třeba na základě obsahu e-mailů od určitých odesilatelů za dané časové období. A navrch si oběžník necháte rozšířit o ilustrační obrázky, které AI vygeneruje a vloží do dokumentu na ta správná místa.

Výše uvedené příklady se týkají především nástroje Copilot, o kterém si za chvilku povíme více.

→ Tip: Mohl by vás zajímat článek Nahradí AI člověka? Pouze 21 % firem se připravuje na výzvy a příležitosti nové éry umělé inteligence.

 

Nejzajímavější AI nástroje pro snadné a praktické využití

Svět IT znal ještě relativně donedávna především jeden AI nástroj, který dokázal s uživateli poměrně úspěšně komunikovat prostřednictvím přirozené řeči v chatovacím okně – byl jím pochopitelně ChatGPT od firmy OpenAI. Obdobných nástrojů umělé inteligence už máme dnes ale k dispozici více. Nás budou zajímat ty, které se chovají podobně:

  • na základě běžně formulovaného dotazu od vás zjistí, co potřebujete, a určí kontext,
  • vytvoří koherentní a (pokud možno) smysluplnou odpověď, popř. provedou zadanou činnost,
  • na základě vašich případných připomínek předchozí výstup upraví.

Začneme samozřejmě samotným Chatem-GPT, jeho možnostmi a využitím.

Chat-GPT 4o

ChatGPT-4 (postavený na architektuře GPT-4 od OpenAI) je sofistikovaný jazykový model trénovaný na datasetu obsahujícím téměř trilion slov. Je schopný zpracovat až 25 000 tokenů najednou, což odpovídá zhruba počtu cca 20 000 českých slov. Díky tomu dokáže uchovávat a zpracovávat dlouhé konverzace nebo rozsáhlé texty, a to i přímo z online zdrojů. Generuje přibližně 70 slov za sekundu, a to ve více než 50 jazycích.

Placená verze ChatGPT, známá jako GPT-4o, přináší revoluční schopnosti nejen v porozumění textu, ale také obrazu a hlasu. V hlasovém režimu můžete s GPT-4o komunikovat verbálně, a to i v češtině, s průměrnou odezvou 320 ms (to je už srovnatelné s lidskou řečí). Model také dokáže lépe porozumět kontextu a nuancím v rozhovoru. Na výběr jsou čtyři hlasy, byť se silným anglosaským přízvukem. Režim řeči je dostupný v mobilní aplikaci, na webu momentálně chybí.

Uživatelé zařízení s logem nakousnutého jablka mohou využít desktopovou dedikovanou aplikaci (min. požadavky jsou macOS14 a CPU M1). „Okénkáři“ mají prozatím smůlu, byť Microsoft počítá s vydáním samostatné aplikace pro Windows do konce roku 2024.

CriticGPT

Pokud chcete použít ChatGPT k programování, vyzkoušejte nástroj CriticGPT. Je natrénovaný na obří porci zdrojového kódu s komentáři a taky určený k odhalování chyb v generovaném kódu. Studie ukázaly, že zpětná vazba je s pomocí CriticGPT úspěšnější až o 60 %. CriticGPT také pomáhá snížit počet „halucinací“ (tedy zcela očividně nesmyslných výstupů) a poskytuje více komplexních analýz.

→ Tip: Zjistěte více o umělé inteligenci a jejím využití v programování a kyberbezpečnosti.

Claude.ai

Umělá inteligence (a relativní novinka) Claude.ai je už několik týdnů dostupná i v ČR. Claude je vyvinutá společností Anthropic a momentálně je k dispozici ve verzi 3.5.

Tento model se nabízí ve dvou hlavních variantách:

  • Claude 3 Sonnet – bezplatná verze „mluví“ česky, pracuje i s obrázky a poskytuje výkon, který se pohybuje někde mezi modely GPT-3.5 a GPT-4. Tato verze je vhodná pro běžné uživatele a svět IT o ní hovoří jako o vůbec nejvýkonnější AI dostupné zdarma.
  • Claude 3 Opus – prémiová verze, která stojí 18 eur měsíčně. Nabízí vyšší výpočetní kapacitu a pokročilejší schopnosti, což ji činí ideální pro profesionální použití a náročné úlohy.

Claude 3 Sonnet pracuje s kontextem až 200 tisíc tokenů, což je výrazně více než u jiných modelů, jako jsou Gemini 1.5 Pro a GPT-4, které zvládají maximálně 128 tisíc. Model také umožňuje analýzu souborů do velikosti 10 MB, což rozšiřuje jeho využitelnost v různých oblastech, od analýzy dat po zpracování dokumentů. Claude 3 je navíc optimalizovaný pro pomoc vývojářům, což z něj činí cenný nástroj pro softwarové inženýry.

DuckDuckGo AI Chat

AI Chat klade důraz na soukromí – používání je zcela anonymní a zdarma. AI Chat je aktuálně stále ještě ve fázi beta testování a podporuje čtyři hlavní modely: GPT-3.5 Turbo, Claude 3 Haiku, open-source Llamu 3 a Mixtral 8x7B. Budoucí aktualizace mohou zahrnovat hostování modelů přímo v prohlížeči DuckDuckGo nebo možnost provozu na vlastním hardwaru.

DuckDuckGo AI Chat je sice zatím v plenkách, ale snaží se nabídnout bezpečnou a soukromí respektující alternativu k ostatním chatbotům na trhu. Je zajímavý pro ty z vás, kteří kladete důraz na anonymitu a ochranu osobních údajů.

→ Tip: Objevte, jak AI mění nejen svět IT, ale vše okolo nás.

Google Gemini

Gemini, dříve známý jako Bard, využívá datové centrum s elementy TPU v5p v superpočítači AI Hypercomputer. Tato infrastruktura zajišťuje vysoký výkon a efektivitu modelu, což je zásadní pro jeho pokročilé schopnosti a široké možnosti využití. Tolik oficiální „propaganda“.

Gemini je stále ve fázi beta a praxe ukázala, že čelí problémům kvůli tréninku na datech z Redditu, což vedlo k nesmyslným a potenciálně nebezpečným odpovědím. AI kupříkladu doporučila použít netoxické lepidlo na pizzu nebo tvrdila, že konzumace tropických žab posiluje imunitní systém. Google čelí kritice za nedostatečné rozlišení mezi satirickými a vážnými zdroji, což vede k šíření nepřesných informací, a usilovně pracuje na odstranění chyb.

V současné době je Google Gemini veřejně dostupný pouze v bezplatné verzi, která je omezená na 500 odpovědí měsíčně. Placené verze, které jsou zatím v beta testování, zahrnují variantu Business a Enterprise:

  • Gemini Business – přibližně 400 Kč měsíčně na uživatele s omezením na 100 tisíc odpovědí.
  • Gemini Enterprise – odhaduje se nad 600 Kč měsíčně za každého uživatele. Tato verze nabízí rychlejší reakce, vyšší počet odpovědí a přiděleného account manažera.

Předpokládá se, že Gemini časem převezme na zařízeních s Androidem funkci Google Assistenta; resp. by měl časem nabídnout výrazné usnadnění ovládání a práci s mobily chystaných generací.

Microsot Copilot

Jeho hlavní výhodou je integrace do Windows (od verze 11) a cloudového prostředí Azure nebo Microsoft 365, což mu umožňuje lépe pracovat s firemními zdroji, jako jsou e-maily, dokumenty, kalendáře a kontakty. Kromě toho respektuje soukromí a vlastnictví firemních dat, zpracovává je pouze v rámci služeb Microsoft 365 a nepoužívá je pro trénování dalších AI modelů. V budoucnu by měl Copilot fungovat ve Windows v zásadě jako soukromá sekretářka. Tolik aspoň silácká marketingová prohlášení Microsoftu – jaká je ale realita?

Microsoft původně plánoval integrovat Copilot do Windows po celém světě, ale v Evropském hospodářském prostoru (EHP) bude místo toho dostupný pouze jako samostatná aplikace. Testovací verze bude nejdříve dostupná v programu Windows Insider, a to pravděpodobně na podzim 2024.

A jak se s Copilotem pracuje nyní – je skutečně mocným nástrojem pro zvýšení efektivity? Popravdě zase tolik ne, posuďte sami:

  • Word – Copilot ve Wordu umožňuje generovat text na základě zadání a kontextu, dělat shrnutí, zodpovídat otázky z textu, přepisovat a překládat texty a přidávat jednodušší tabulky.
  • PowerPoint – zde už je Copilot poměrně omezený. Umožňuje generovat prezentace, přidávat slajdy, nadpisy, obrázky z databanky, slajdy s agendou a animace. Většina možností je nicméně prakticky velmi málo využitelná.
  • Excel – tady bohužel ještě větší bída. Copilot pracuje pouze s datovými tabulkami, kde může generovat insighty, přidávat vzorce a vytvářet grafy. Nicméně je často pomalý a nepřesný, což z něj činí neefektivní nástroj.
  • Outlook – k dispozici nabízí shrnutí dlouhých e-mailových vláken, generování návrhů e-mailů podle instrukcí a tzv. e-mail coaching. Zatímco shrnutí e-mailů je celkem přesné, tvorba návrhů už vyžaduje velmi podrobné instrukce.
  • Teams – v této aplikaci možnosti a schopnosti Copilota vynikají nejvíce. Poskytuje odpovědi na různé dotazy týkající se aktivit uživatele na základě e-mailů, schůzek a kalendáře. Dokáže i odpovídat na otázky týkající se nadcházejících schůzek a připravit na ně uživatele.

 

AI je tu, ať chcete, nebo ne

Umělá inteligence mění nejen svět IT a její aplikace v různých oblastech jsou stále rozmanitější a sofistikovanější. Od zlepšení efektivity kancelářských prací přes generování textů a prezentací až po pokročilé analýzy dat. Ačkoli některé nástroje mají stále značná omezení, jejich schopnosti neustále rostou a zlepšují se. AI má velmi slušně našlápnuto k tomu, aby se stala nepostradatelným pomocníkem v mnoha profesních i osobních činnostech. Nebo ještě jinak – kdo dnes promrhá využití potenciálu AI, ten zítra spláče nad výdělkem.

Váš případ to jistě nebude – ozvěte se nám, rádi vám pomůžeme objevit potenciál AI, který využijete právě ve vaší společnosti.

Rozviňte naplno potenciál vašeho IT ještě dnes
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Podobné články

Najdeme řešení i pro vás
KONTAKT

Kontaktujte nás

Máte zájem o vyzkoušení našich služeb nebo konzultaci? Zanechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám do 3 hodin.
- Ozveme se vám do 3 hodin
- Non-stop podpora v češtině i angličtině
- Předběžnou nabídku máte do týdne
- Garance dostupnosti dat 99,99 %
Zavolejte nám
Nechcete čekat na odpověď?
Zavolejte nám na číslo
+420 225 006 555
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.